gymnasieval



ah, det är en svår fråga. ett svårt val. ett stort val,
att välja vilket gymnasie man ska gå och vilken linje. För mig är det inte så svårt att välja linje, i och med att jag aldrig har varit så mycket för naturämnena. Jag har vetat ganska länge att jag ska gå samhäll. Nu på senare tid har jag börjat fundera över inriktning, och det lutar mest åt sam-ekonomi eller sam-affär.
Ekonomilinjen finns ju på de allra flesta skolor här i gbg, men affärslinjen finns bara på Kitas och på Hvitfeldska. Jag är mest inne för den linjen på Hvitfeldska faktiskt. Alltså sam-affär på Hvitfeldska. Men jag är absolut inte säker, frågan är ifall jag någonsin kommer bli (;
Jag har fått lite tips vad jag ska tänka på när jag väljer. Det gäller att kolla så att skolan har de tillvalsämnena man vill läsa och att skolan passar en själv. Vissa skolor går korta dagar, men då är det mer eget ansvar att plugga, andra har vanliga skoldagar där man gör det mesta i skolan (vad jag har förstått det som iaf !)
En sak som är bra är att kolla igenom alla papper man tog på Gymnasiemässan, sortera ut de skolor som är mest intressanta för en själv, kolla upp när de har öppet hus och gå dit och kolla, ställa frågor osv.




Kommentarer
Postat av: Emelie

Haha, va sjukt! Gick i våras ut Hvitfeldtska sam/aff, och jag kan säga som såhär. Det är en underbar linje, skolan är lite high school känsla som jag älskade! Och jag kan rekomendera både skolan och linjen stort! Vi gick vanliga dagar, och som du säger så han man med det mesta på lektionerna så man har alltså inte alls lika mycket plugg som på andra skolor! :)

2009-10-20 @ 19:34:49
Postat av: julia

sv: ja de e klart ja kan göra! :D:D:D vi får gära dt ngn dag! :)

2009-10-20 @ 20:33:56
URL: http://collincollin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad innebär sam-affärslinjen? Puss!

2009-10-21 @ 20:25:10
Postat av: Anonym

Vad innebär sam-affärslinjen? Puss!

2009-10-21 @ 20:28:25
Postat av: sofia

hmm ... man arbetar mycket med företagande typ :)

2009-10-23 @ 21:37:14
URL: http://sofiaerikson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0